Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij Peelgemeenten
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5751 BE Deurne
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren. GR Peelgemeenten
Overgedragen bevoegdheden
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten is een uitvoeringsorganisatie ten dienste van de vijf Peelgemeenten, voor de uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van:
- Uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning
- Uitvoering van de Jeugdwet
- Uitvoering BMS (Bijzondere bijstand, Minimaregelingen, Schulddienstverlening).
Algemene doelstellingen
De algemene missie is het stimuleren van zelfredzaamheid van onze inwoners en hen ondersteunen wanneer de zelfredzaamheid in het geding komt. De organisatie Peelgemeenten faciliteert in het optimaliseren van de lokale dienstverlening voor het sociaal domein. De inwoner centraal, de toegang en dienstverlening lokaal, integraal en dichtbij de inwoner. Volgens het principe ‘aanraken is afmaken’ zijn er zo weinig mogelijk overdrachtsmomenten. De Peelsamenwerking maakt het daarbij mogelijk de volgende kansen te benutten (principe van de I en 4 K’s):
- Inwoner centraal
We zetten de inwoner centraal in onze dienstverlening en bedrijfsvoering want daar doen we het voor. - Minder kosten
Door samenwerking kunnen schaalvoordelen behaald worden en knelpunten samen worden opgelost. Samenwerking biedt besparingspotentieel. - Meer kwaliteit
Door samenwerking kan expertise en ervaring beter worden gedeeld. Samenwerking maakt slimmer en biedt betere kansen voor innovatie. - Minder kwetsbaarheid
Samenwerking is van belang om (in tijden van bezuiniging) de veerkracht, vervanging en voldoende omvang van de ambtelijke ondersteuning te kunnen blijven waarborgen.
Krachtige positie
Door samenwerking staan we sterker. Het draagt bij aan een betere informatiepositie en een sterkere lobby naar neven- of bovengeschikte (semi)overheden. En daarmee aan een vergrote invloedsuitoefening.Is dit doel beheers- of beleidsmatig?
Beide, er wordt zowel regionaal beleid gemaakt als uitgevoerd (alle werkzaamheden die plaatsvinden na het afgeven van de beschikking (Backoffice).Bestuurlijke betrokkenheid
het Algemeen bestuur:
Het college dient op grond van artikel 8 van de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2020 twee leden van het Algemeen bestuur en hun plaatsvervangers aan te wijzen. Alleen de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën kunnen benoemd worden tot lid van het Algemeen bestuur. Als de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën in één persoon verenigd zijn, dient het college nog een andere wethouder aan te wijzen als lid van het Algemeen bestuur.
De leden van het AB zijn vanuit Deurne:- wethouder Schlösser
- wethouder Verhees
Het dagelijks bestuur:
Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf wethouders sociaal domein. Dit is vanuit Deurne wethouder Schlösser.Wethouder Schlösser is ook voorzitter van het AB en DB.
Ontwikkelingen
Op basis van de evaluatie van de GR Peelgemeenten is in 2020 de GR aangepast. Met de nieuwe GR is er minder bestuurlijk overleg en is het eigenaarschap volledig in handen van de verantwoordelijke wethouders gelegd. Verwachting is dat dit de slagvaardigheid van de GR vergroot.
Financiële betrokkenheid
Risico's
Weerstandvermogen en risico-inventarisatie.
Op 9 december 2019 is door het algemeen bestuur de “Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019” vastgesteld. Met het vaststellen van de nota Weerstandsvermogen is ingestemd met het instellen van een algemene reserve die als dekking (buffer) dient voor het opvangen van de risico’s.
Het minimumbedrag van de Algemene reserve is bepaald op € 300.000 en het maximumbedrag op € 600.000. Daarnaast is t.a.v. de ratio van het weerstandsvermogen vastgesteld dat deze minimaal 1 is.
Per 31 december 2020 bedraagt het saldo van de algemene reserve € 325.277 (na resultaatbestemming) en zijn de risico's gekwantificeerd op € 304.000. Hiermee wordt voldaan aan de eisen van de omvang van het minimumbedrag van de Algemene reserve en de minimum van de ratio.De risico's van de GR peelgemeenten zijn voornamelijk bedrijfsmatige risico's zoals het risico op (hoger dan landelijke gemiddeld) ziekteverzuim en beveiliging van privacygevoelige data.
2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
300
Vreemd vermogen per 31-12
13804
Resultaat
0
- Verbonden partij Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Wal 28, 5611 GG Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant.ghhgfhgfhgf
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente Deurne heeft gekozen voor het overdragen van alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken op het terrein van milieu. Daarnaast voert de ODZOB op verzoek overige taken uit binnen de Wabo wet- en regelgeving. Zo worden ook een aantal taken uitgevoerd door de ODZOB om te voldoen aan de Verordening Kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Deurne 2017.
De ODZOB is ook belast met het uitvoeren van collectieve taken. Dit zijn taken die in gezamenlijkheid worden uitgevoerd op basis van samenwerkingsafspraken met de 22 partners. Tenslotte worden incidenteel taken uitgevoerd op beleidsterreinen als afval, duurzaamheid, externe veiligheid en archeologie.Algemene doelstellingen
De ODZOB voert taken uit voor het omgevingsrecht en levert als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan het realiseren en borgen van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving zoals door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant is aangegeven.
Bestuurlijke betrokkenheid
De ODZOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is wethouder Helm Verhees als vertegenwoordiger in het AB. Zijn plaatsvervanger is wethouder Marinus Biemans.
Ontwikkelingen
De ODZOB is operationeel en opgebouwd uit medewerkers van de voormalige Milieudienst, de gemeenten en de provincie. Directie en Management is het de afgelopen jaren gelukt om de organisatie een goed fundament te geven. De bedrijfsvoerings-processen zijn op orde. De primaire taken kunnen meestal op een aanvaardbaar niveau worden uitgevoerd. Financieel is de organisatie in control.
- De inwerkingtreding van de Omgevingswet is verschoven naar 1 juli 2022, maar verder uitstel kan niet worden uitgesloten. De nieuwe wet leidt tot een stelselherziening met een grote impact op de bevoegde gezagen en organisaties die bij de wet betrokken zijn. Dit vraagt om regionale afstemming en samenwerking; vandaar dat de ODZOB zich samen optrekt met haar deelnemers en de andere gemeenschappelijke regelingen (MRE, GGD en VRBZO).
- Het ROK (Regionaal Operationeel Kader) handhaving en toezicht en het ROK vergunningverlening zijn vastgesteld door het Algemeen Bestuur. Op basis van de resultaten en nieuwe inzichten zullen de keuzes hiervoor steeds worden heroverwogen. Dit kan voor 2022 en de daarop volgende jaren tot andere keuzes gaan leiden op basis van ontwikkelingen en bereikte resultaten. De risicobenadering zal daarin, naast de overige uitgangspunten voor het ROK, leidend zijn en blijven. Over de voor het ROK beschikbare middelen zijn voor de jaren 2020 - 2023 afspraken gemaakt. De ODZOB gaat voor alle gemeenten het ROK-VV toepassen bij het beoordelen van vergunningen en meldingen voor het onderdeel milieu.
- We staan met z’n allen voor de uitdaging om CO2 te reduceren om klimaatverandering tegen te gaan. In 2019 is het Klimaatakkoord gesloten. Als beleidsuitwerking daarvan is in onze regio de Regionale Energiestrategie (RES) opgesteld en is verschillende wet- en regelgeving uitgewerkt en geïmplementeerd op het gebied van energie en CO2-reductie, De ODZOB neemt dit mee in haar taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving en geeft op deze wijze invulling en uitvoering om klimaatdoelstellingen te realiseren.
- De gemeenten krijgen met ingang van medio 2022 (inwerking treden van de Omgevingswet) ook een aantal nieuwe taken en verantwoordelijkheden voor bodem. In regionaal verband wordt gezocht naar consensus over een adequate taakuitvoering van deze werkzaamheden die nagenoeg volledig onder het basistakenpakket vallen en dus uitgevoerd worden door de ODZOB.
- Ketentoezicht is een basistaak die moet worden uitgevoerd door een omgevingsdienst. ODZOB voert op dit moment nog onvoldoende ketentoezicht uit. Ketentoezicht is een complexe manier van toezichthouden waarbij de ODZOB met andere partners samenwerkt. Vanaf 2022 wil de ODZOB die samenwerking meer opzoeken om invulling te kunnen geven aan de continue veranderingen in de maatschappij, zodat we gezamenlijk het verschil kunnen maken in de balans tussen ondernemen en een veilige en gezonde leefomgeving.
- De ODZOB heeft een efficiencytraject in gang gezet. Dit traject ziet primair op het stoomlijnen van de grote diversiteit aan mandaatafspraken tussen de ODZOB en haar deelnemers. De grootste winst zal daar worden behaald, niet alleen binnen de (bedrijfsvoering van de) ODZOB, maar ook bij de deelnemers zelf. In cijfermatige zin zijn de doelstellingen gesteld op 1% in 2021 en aanvullend 2% in 2022. Verder blijft het gemiddelde uurtarief in 2022 gelijk aan 2021, hiervoor waren aanvullende ombuigingsmaatregelen nodig. Hierbij gaat het om een bedrag van € 400.000. Afgezet tegen een totale omzet van € 22,7 miljoen zien wij dit als een aanvullende efficiencyslag 1,8% bovenop de eerder genoemde 3%. In totaal is er derhalve sprake van een efficiency-effect van 4,8%.
Financiële betrokkenheid
De ODZOB ontvangt van alle deelnemers bijdragen (de baten) die voortvloeien uit het totaal van overgedragen taken. Het gaat over basistaken en verzoektaken (het programma dienstverlening), en de collectieve taken (programma collectieve taken)
Het onderdeel basistaken betreft de uitvoering van het zogenaamde basispakket wat op basis van landelijke wetgeving door de ODZOB moet worden uitgevoerd. Het gaat dan over vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu.
Verzoektaken zijn alle taken die niet genoemd zijn in het basistakenpakket. Dat wil zeggen andere Wabo-taken op het terrein van de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daartoe behoren ook het verstrekken van adviezen op het terrein van de fysieke leefomgeving.
Collectieve taken zijn taken die op verzoek van en in samenspraak met de deelnemers voor het collectief worden uitgevoerd. Zoals ketenhandhaving, het faciliteren van de handhaving-samenwerking, het organiseren van de klachtendienst en het bekostigen van projecten die bijdragen aan het realiseren van de doelen uit het concernplan.Risico's
Ten behoeve van de begroting 2022 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s € 1,8 mln. bedraagt. Van bovengenoemde risico’s betreft € 0,1 mln. het risico op verlaging van baten als gevolg van mogelijke bezuinigingen bij deelnemers. Aangezien dit laatste risico meer in de invloedsfeer van de deelnemers dan van de ODZOB ligt, is besloten dit risico niet af te dekken. Het restant bedrag bedraagt dan € 1,7 mln. In samenwerking met de 4 regionale GR-en is een algemene regel ontwikkeld voor het bepalen van de gewenste hoogte van de algemene reserve. Deze regel is opgenomen in Nota "Weerstandvermogen en Risicomanagement ODZOB 2018”. Op basis van deze staffel en de begrote baten in deze begroting bedraagt het voor de ODZOB minimaal na te streven niveau van de algemene reserve voor de ODZOB € 1,2 mln. en het maximum € 1,5 mln. De algemene reserve bedraagt ultimo 2020 ruim € 1,7 mln. maar daalt per ultimo 2021 naar een net boven de € 1,2 mln. Daarmee is de omvang van de algemene reserve weliswaar in overeenstemming met de regionale richtlijn, maar is deze onvoldoende groot om gekwantificeerde risico’s af te kunnen dekken.
2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij Blink
Adres en Vestigingsplaats
Gerstdijk 1, 5704 RG Helmond
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren en de private partner PreZero (voorheen Suez).
Overgedragen bevoegdheden
Iedere gemeente bepaalt afzonderlijk welke uitvoeringstaken zij aan BLINK opdraagt. Voor Deurne gaat het om:
- de inzameling, het transport en de op- en overslag van huishoudelijk restafval (incl. verwerking), GFT en glas (incl. vermarkten);
- idem voor PMD, daarnaast ook de sortering en verwerking daarvan;
- het containermanagement (registratie, beheer en onderhoud) van alle containers en kliko’s die eigendom zijn van de gemeente;
- het beheer van de milieustraat (inzameling, transport en verwerking van grof huishoudelijk afval);
- kleinere posten als aankoop strooizout en calamiteitendienst
Algemene doelstellingen
BLINK is van en voor de deelnemende gemeenten een uitvoeringsorganisatie op het gebied van:
- inzameling, transport, op-/overslag, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van fijn en grof huishoudelijke afval- en grondstoffen;
- reiniging van de openbare ruimte en gladheidbestrijding.
BLINK is daarmee te kwalificeren als een uitvoerend samenwerkingsverband.
Bestuurlijke betrokkenheid
BLINK kent een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat wethouders/burgemeesters van elke aangesloten gemeente en een vertegenwoordiger van Suez. Het AB kiest uit haar midden het DB, dat bestaat uit twee gemeentelijke vertegenwoordigers en de vertegenwoordiger van PreZero (voorheen Suez). Voor de gemeente Deurne is wethouder Marnix Schlösser benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Ontwikkelingen
Deurne is op 1 januari 2016 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling -BLINK, die overigens al in 2001 is opgericht. De uitvoering van de taken door BLINK loopt soepel. BLINK is servicegericht naar de inwoners toe en er komen slechts enkele klachten binnen.
In 2022 verwachten we twee veranderingen binnen Blink. Het ene is de verwachtte toetreding van de gemeente Son en Breugel. Het tweede is de start van het uitvoeringsplan afval. Deze twee ontwikkelingen zullen samen een beperkt effect hebben op de gesloten exploitatie afval.Financiële betrokkenheid
Iedere gemeente bepaalt zelf welke taken BLINK voor haar uitvoert en betaalt daarbij voor de eigen uitvoeringskosten. De deelnemende gemeenten dragen naar rato van het aantal taken dat zij bij BLINK hebben ondergebracht de kosten voor overhead zoals de uren van de directeur.
Risico's
BLINK beschikt zelf niet over een eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken. De deelnemende gemeenten dienen deze niet begrote en onvoorziene kosten zelf op te vangen in de reguliere exploitatie.
Het betreft hier de afvalstoffenheffing, een gesloten begroting, waarin alle kosten en baten zitten die met afvalbeheer te maken hebben.
2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
0
- Verbonden partij Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Adres en Vestigingsplaats
Raadhuislaan 2, 5341 GM Oss
Partners
Samenwerking is op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Deelnemers zijn de gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Landerd, Oss, Sint Anthonis, Someren, Uden en het Waterschap Aa en Maas.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente heeft aan de BSOB onderstaande bevoegdheden overgedragen:
- uitvoering van Wet onroerende zaken (WOZ)- en belastingtaken (waarderen, heffen en innen).
- Alle taken op het gebied van WOZ en belastingen; onroerendezaakbelasting (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting, hondenbelasting etc.
Het uitvoeringsbeleid wordt aan de samenwerking overgedragen, het strategisch beleid berust bij de deelnemende gemeenten zelf.
Algemene doelstellingen
De hoofddoelstellingen zijn:
- Minimaliseren uitvoeringskosten
- Optimaliseren belastingopbrengsten
- Optimaliseren kwaliteit dienstverlening en klantgerichtheid
- Verbeteren van de continuïteit van de uitvoering van de taken
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB wil gaan sturen. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling.
De prestatie indicatoren zijn verdeeld op vier gebieden:- Klanten en leveranciers
- Medewerkers
- Maatschappij
- Bestuur en financiers
Bestuurlijke betrokkenheid
Het BSOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is wethouder M/ Schlösser benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Ontwikkelingen
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB stuurt. De indicatoren maken onderdeel uit van de cyclus documenten van de BSOB. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling. Het blijft een continu proces om te (blijven) voldoen aan de prestatie indicatoren.
Financiële betrokkenheid
In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de BSOB worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostenverdeel-systematiek. In 2018 is de kostenverdeel-systematiek geëvalueerd en daar waar nodig aangepast.
Risico's
Risico’s van de BSOB komen op basis van de Nota Financieel Beleid van de BSOB ten laste van de deelnemende gemeenten, naar rato van hun aandeel. Er is een post onvoorzien van € 50.000 opgenomen in de begroting. Vanaf de begroting 2017 is een uitvoerige risicoanalyse opgenomen. De uitkomsten van de risicoanalyse geven aan dat er weinig 'echte' risico's binnen BSOB worden gelopen.
2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
219
- Verbonden partij Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Adres en Vestigingsplaats
Raiffeisenstraat 18, 5611 CH Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre (op basis van de Wet Gemeenschappelijke regelingen).
Overgedragen bevoegdheden
De MRE werkt de regionale strategie uit op de thema’s economie, mobiliteit en energietransitie en transitie landelijk gebied en beheert het regionale Stimuleringsfonds. Alles met als doel om het economische profiel van de Brainportregio te handhaven en uit te bouwen, en te zorgen voor een excellent vestigings- en verblijfklimaat voor de inwoners en bedrijven.
Basis voor deze samenwerking vormt het Samenwerkingsakkoord 2019-2022 dat in 2019 is vastgesteld. Dit is de regionale strategie voor de lopende bestuursperiode. Jaarlijks wordt de strategie vertaald in een Werkprogramma, met concrete activiteiten en acties op de inhoudelijke samenwerkingsthema’s. Het Werkprogramma 2021 is de actuele versie.Algemene doelstellingen
In het Samenwerkingsakkoord 2019-2022 zijn de volgende vier thema’s opgenomen als regionale
thema’s, elk met hun eigen opgaven:
- Economie
- Mobiliteit
- Energietransitie
- Transitie Landelijk Gebied
Daarnaast bevat het akkoord een beschrijving van de governance en van de wijze van samenwerking.Bestuurlijke betrokkenheid
Het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven stelt de kaders en opgaven voor de regionale samenwerking vast in de vorm van een samenwerkingsakkoord. Dit akkoord wordt onder verantwoordelijkheid van het Dagelijks Bestuur uitgevoerd.
Per regionaal thema zijn er portefeuillehouders-overleggen die zich bezighouden met specifieke regionale beleidsthema’s. In de koplopersgroepen van deze overleggen kunnen naast de gemeenten ook vertegenwoordigers van bedrijven, maatschappelijke instellingen en kennisinstellingen worden betrokken. De 21 gemeenteraden vervullen een kaderstellende en controlerende rol en geven zienswijzen op belangrijke regionale stukken zoals het Samenwerkingsakkoord, de jaarlijkse Werkprogramma’s en de jaarlijkse begroting.Het Algemeen Bestuur (verplicht op basis van de gemeenschappelijke regeling) bestaat uit 21 leden. Iedere gemeente heeft één vertegenwoordiger (burgemeester, wethouder of raadslid), die door de gemeenteraad is benoemd. Het Algemeen Bestuur (AB) vergadert in beginsel zes keer per jaar. Deze vergaderingen zijn openbaar. Voor de gemeente Deurne is burgemeester H. Mak benoemd als vertegenwoordiger in het AB. De gemeente Deurne heeft op dit moment geen vertegenwoordiger in het Dagelijks Bestuur (DB).
Ontwikkelingen
In vervolg op de eerdere update van de samenwerking in de metropoolregio Eindhoven wordt eind 2021 aan de colleges en gemeenteraden een voorstel voor een technische wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven 2021 voorgelegd.
Financiële betrokkenheid
De Metropoolregio Eindhoven ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. Deze is bedoeld voor de realisatie van de Regionale Agenda. De bijdrage per inwoner voor de Metropoolregio Eindhoven is bij vaststelling van de Programmabegroting 2022 van de Metropoolregio Eindhoven bepaald op € 14 per inwoner. Daarbij zijn de bijdragen aan de onderdelen Regionale opgaven, Brainport development en RHCE tov 2021 verhoogd met de index van 1,77%. De bijdrage aan het onderdeel Stimuleringsfonds is conform de uitgangspunten niet geïndexeerd.
Risico's
Algemeen
De deelnemers zijn aansprakelijk voor de tekorten in de exploitatie op basis van het aantal inwoners.2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
0
- Verbonden partij Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Koninginnegracht 2, 2514 AA Den Haag
Partners
De BNG-bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn geen bevoegdheden overgedragen.
Algemene doelstellingen
Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Ontwikkelingen
Dividenduitkering over boekjaar 2019 en 2020
Op aanbeveling van de Europese Centrale Bank (ECB) heeft de BNG door de corona-pandemie op 1 april 2020 besloten om de dividenduitkering over boekjaar 2019 uit te stellen tot na 1 oktober 2020. In september 2020 is het uitstel verlengd tot na 31 december 2020. Vervolgens is op 15 december 2020 door de ECB de banken aanbevolen om tot 30 september 2021 af te zien van dividenden of deze te beperken. Dividenden mogen onder strikte voorwaarden maximaal 15% van de gecumuleerde winst over de boekjaren 2019-2020 bedragen en niet hoger zijn dan 20 basispunten van de Common Equity Tier 1 (CET1)-ratio.
De BNG heeft uiteindelijk besloten om gebruik te maken van de ruimte die de ECB bood en heeft een deel van het dividend over 2019, dat correspondeert met 20 basispunten van de Common Equity Tier 1 (CET1)-ratio, eind maart 2021 uitgekeerd. In september 2021 heeft de BNG besloten om ook over te gaan tot uitkering in oktober 2021 van het resterende dividend over 2019 en het uitgestelde dividend 2020.Financiële betrokkenheid
Omvang aandeel gemeente Deurne in aandelenkapitaal: 99.840 aandelen á € 2,50 (nominale waarde) = € 249.600. Dividenduitkering over 2019, uitgekeerd in 2020, is 99.840 aandelen á € 1,27 = € 126.796,80.
De BNG verstrekt geen begrotingscijfers, omdat ze gehouden zijn aan de regels van de AFM (Autoriteit Financiele Markten) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie.Risico's
De BNG is een naamloze vennootschap. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zicht tot de nominale waarde van de aandelen.
2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen per 31-12
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
- Verbonden partij GGD Brabant- Zuidoost
Adres en Vestigingsplaats
Clausplein 10,5611 XP Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De wettelijke regeling op grond waarvan de taken worden uitgevoerd is de Wet Publieke Gezondheid.
Overgedragen bevoegdheden
De GGD is een bestuursorgaan als bedoeld in de Wet Gemeenschappelijke regelingen en voert voor de aangesloten gemeenten de taken uit die zij op basis de Wet publieke gezondheid (Wpg) hebben. Verder ontplooit de GGD-activiteiten op lokaal maar ook op regionaal niveau. Belangrijke elementen zijn de jeugdgezondheidszorg 0-19-jarigen, ondersteuning lokaal gezondheidsbeleid, gezondheidsbevordering en gezondheidsvoorlichting. Forensische geneeskunde en reizigersvaccinaties zijn belangrijke aanvullende taken. De GGD richt zich zowel op de beleidsmatige als beheersmatige (uitvoerende) kant van deze taken.
Algemene doelstellingen
De GGD heeft tot doel het bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners uitvoering van de openbare (jeugd)gezondheidszorg en de ambulancezorg. Deze samenwerking is zowel uitvoerend als beleidsmatig.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het algemeen bestuur bestaat uit de portefeuillehouders gezondheidszorg van de regiogemeenten. Het algemeen bestuur kiest het dagelijks bestuur uit zijn midden. Eindhoven en Helmond hebben een vaste zetel in het dagelijks bestuur. Verder worden subregionale vertegenwoordigers afgevaardigd. Voor de Peel is dat wethouder Briels van de gemeente Laarbeek.
Ontwikkelingen
Op 10 oktober 2018 heeft het algemeen bestuur van de GGD een opdracht geformuleerd om de organisatie financieel gezond en wendbaar te maken voor de komende jaren. Daarbij zal ook inzichtelijk worden gemaakt welke (incidentele) kosten deze transitie met zich mee gaat brengen.
De totale bestuursopdracht omvat de volgende deelopdrachten:- Het uitwerken van een effectieve en efficiënte uitvoering van de bedrijfsvoeringstaken en de organisatieontwikkeling.
- Het ontwikkelen van een duurzaam en transparant financieringsmodel
- Het vergroten van het huidige aanbod in contracttaken
- Onderzoek (financieel en juridisch) naar mogelijkheden om samenwerkingsverbanden aan te gaan voor schaarse personele functies.
- Integrale Jeugdgezondheidszorg van 0 – 19 jaar onderbrengen bij de GGD
Door de voorliggende bestuursopdrachten en de inverdieneffecten die hiermee gerealiseerd worden, is de reserve verder aangevuld. Het betreft een meerjarig veranderingsproces. Als gevolg van Corona is op onderdelen van de bestuursopdracht vertraging opgelopen, met name op de verbetering van de bedrijfsvoering.
Met ingang van 2021 is de Jeugdgezondheidszorg ondergebracht bij de GGD.Financiële betrokkenheid
De GGD Brabant-Zuidoost ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. De genoemde bedragen zijn inclusief de bijdrage voor het extra pubercontactmoment dat door alle deelnemende aanvullend wordt ingekocht
Risico's
Volgens de afspraken die gemaakt zijn tussen 4 gemeenschappelijke regelingen, waaronder de GGD, zou de reserve Publieke gezondheid binnen de bandbreedte van minimaal € 600.000 en maximaal € 1.200.000 moeten liggen en de reserve Ambulancezorg binnen de bandbreedte van € 1.200.000 tot € 1.500.000. De reserve publieke gezondheid ligt momenteel op € 700.000 en ligt dus binnen de bandbreedte. De reserve ambulancezorg bedraagt € 1.400.000 en valt ook binnen de vastgestelde bandbreedte.
2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
3755
3540
Vreemd vermogen per 31-12
12523
12021
Resultaat
0
- Verbonden partij Senzer (werkbedrijf)
Adres en Vestigingsplaats
Montgomeryplein 6, 5705 AX Helmond
Partners
In 2016 zijn de organisaties Atlant de Peel, gemeente Helmond (afdeling Werk en Inkomen) en het HRM Servicecentrum (Werkgeversplein) gefuseerd en heeft de werknaam Senzer gekregen. Senzer voert de Participatiewet uit met uitzondering van de bijzondere bijstand die bij de GR de Peelgemeenten is belegd (De Peelgemeenten heeft dit overigens uitbesteedt aan Senzer, zodat Senzer deze toch uitvoert, maar GR de Peelgemeenten verantwoordelijk aanspreekpunt is). De partners binnen het Werkbedrijf zijn de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo (vanaf 1-1-2015), Helmond, Laarbeek en Someren.
Overgedragen bevoegdheden
Senzer is als uitvoeringsorganisatie bevoegd om voor de deelnemende gemeenten de taken te verrichten op het terrein van beleidsvoorbereidingen en beleidsuitvoering en toezicht en handhaving. Daarnaast worden coördinerende en afstemmende taken voor de deelnemende gemeenten verricht. De uit te voeren taken hebben betrekking op de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004) en aanverwante wetgeving.
In 2020 is Senzer gestart met de uitvoering van de Tozo-regeling en in 2021 ook met de TONK. Ook gaat Senzer zorg dragen voor de heroriëntatie/schuldhulp aan ondernemers.Algemene doelstellingen
De missie/visie van Senzer is om als Werkbedrijf zowel de vraag van werkgevers als het versterken van de regionale arbeidsmarkt als uitgangspunt te nemen voor hun dienstverlening. Door samenwerking met lokale netwerken wil Senzer kansen creëren voor mensen zonder en met beperkingen, banenafspraak en bijvoorbeeld statushouders. Daar waar doorleiding naar werk (nog) niet (geheel) mogelijk is zorgt Senzer voor de uitbetaling van bijstand. (Participatiewet uitkering).
Bestuurlijke betrokkenheid
De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen ieder uit hun midden twee leden van het Algemeen bestuur aan (Marnix Schlösser en Marinus Biemans).
Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en zes andere leden elk afkomstig uit een van de colleges van de deelnemende gemeenten, aan te wijzen door en uit de leden van het Algemeen bestuur. Marnix Schlösser is secretaris.Ontwikkelingen
- Evaluatie Senzer: Zoals afgesproken in het samenwerkingsconvenant is een evaluatie van Senzer uitgevoerd in 2019/2020. De sterke daling van de BUIG-middelen en het komen tot een aangepaste structureel sluitende begroting heeft tijdelijk alle aandacht gevraagd. In 2020 was het uitvoeren van de Coronamaatregelen zoals de Tozo en in 2021 de Tonk en herorientatie voor ondernemers erg belangrijk. De uitwerking van de conclusies van de evaluatie is in 3 fases gepland: positionering, governance en financiën. De voortgang van de beoogde acties na de evaluaties door Corona vertraagd. In maart 2021 is de notitie over de positionering voorgelegd aan de gemeenteraden.
- Na consensus over de positionering wordt de governance en financiering verder uitgewerkt. Mogelijk is hierna een aanpassing van de GR noodzakelijk.
- Realiseren beleidsmaatregelen: In de gewijzigde begroting 2020 van Senzer zijn verschillende maatregelen voorgesteld om te komen tot een bezuiniging. Het is belangrijk erop toe te zien dat deze doelen ook worden gehaald. Dit blijft ook zo de komende jaren.
- De plannen voor de inburgering van Statushouders zijn inmiddels op hoofdlijnen bekend. Verdere uitwerking wordt regelmatig bekendgemaakt door middel van een kamerbrief. Overleg hierover wordt gezamenlijk met ondersteuning van Divosa met de gemeenten en Senzer gevoerd. Invoering van de nieuwe wet is nu bepaald op 1 januari 2022.
De concrete uitwerking zal met de gemeenteraad worden besproken in het kader van de Kaderstellende bevoegdheid. De raad kan dat ook bepalen in hoeverre hier een rol voor Senzer is weggelegd.
De regio doet het ten opzichte van de landelijke cijfers goed als het gaat om de toename van het aantal mensen dat een beroep op de bijstand doet.
Wel wordt nog een toename van het aantal mensen dat een beroep moet doen op de bijstand verwacht als de steunmaatregelen van het rijk eindigen.Financiële betrokkenheid
Sinds de septembercirculaire van 2018 is Senzer geconfronteerd met een structurele teruggang in de Rijksbijdragen (BUIG). Door deze verlaging ontstond er een tekort van 7,3 miljoen euro in de meerjarenbegroting 2020 van Senzer.
Een krachtteam samengesteld uit vertegenwoordigers van de gemeenten en Senzer heeft onderzocht op welke onderdelen bezuinigd kan worden. De aangepaste begroting is nu maximaal afgeslankt, maar het tekort wordt niet helemaal opgevangen.
In de (herziene) meerjarenbegroting zijn de voorgestelde aanpassingen verwerkt.
Dit betekent voor gemeente Deurne een structurele extra bijdrage vanaf 2021. De hoogte daarvan wordt op basis van de huidige verdeelsleutel bepaald.Risico's
Senzer constateert dat zij met de uitvoering van de Participatiewet een grote verantwoordelijkheid op zich hebben genomen. De uitvoering van de Participatiewet kent vele factoren die van invloed zijn op het (financieel) resultaat.
Een behoorlijk aantal daarvan zijn voor Senzer niet beïnvloedbaar. Met name het Rijksbeleid op de (macro)budgetten, quota doelgroepen en de verdeel systematieken zijn daar voorbeelden van.
In de vergaderingen van het Dagelijks bestuur op 8 april 2019 en het Algemeen bestuur op 17 april 2019 is besloten tot de instelling van een minimum weerstandsvermogen te bepalen op 5% van de begrote exploitatieomvang (lasten) van enig jaar. In de aanloop naar de begroting 2020 werden de gemeenten en Senzer echter geconfronteerd met dusdanige forse kortingen op de BUIG, dat die niet op te vangen waren in de begrote exploitatie van Senzer. Naar aanleiding hiervan heeft het Algemeen bestuur zijn besluit later in 2019 herzien en besloten om het weerstandsvermogen volledig in te zetten voor het afdekken van de tekorten in 2020 en een deel van het tekort in 2021. Het volledige inzetten van het weerstandsvermogen, betekent dat Senzer niet meer in staat is om risico’s met haar vermogen op te vangen. Bij tekorten wordt door Senzer direct een beroep gedaan op de deelnemende gemeenten, daar dienden de gemeenten dus rekening mee te houden in hun begroting.Voor de begroting 2022 zijn er twee ontwikkelingen die een positieve invloed hebben op het weerstandsvermogen van Senzer. Het gekwantificeerde risico is gedaald van 7,99 miljoen euro in 2021, naar 4,95 miljoen euro in 2022. Daarnaast is het eigen vermogen van Senzer gestegen met ruim 9 miljoen euro, als gevolg van het voorziene positieve resultaat van 2020. In een later stadium zal nog bepaald moeten worden wat er met dit positieve resultaat gaat gebeuren, maar voor alsnog behoort dit tot het eigen vermogen van Senzer en daarmee komt het financiële risico dat de gemeente Deurne had opgenomen in de risicoparagraaf van de begroting en de jaarrekening te vervallen.
Nieuwe taken:
- uitvoering Tozo (2020)
- Uitvoering TONK (2021)
- Heroriëntatie/ Schuldhulp aan ondernemers (2021) dmv DVO met GR Peelgemeenten, waar formeel schuldhulpverlening is belegd.Voor deze nieuwe taken zijn extra rijksmiddelen beschikbaar gesteld, zij het allemaal op een andere manier:
Tozo, afrekenen nav werkelijke kosten, en forfait voor uitvoeringskosten.
TONK: ruimschoots vergoed, open einde regeling; overschotten naar de gemeente retour.
Schuldhulp ondernemers: Eenmalig bedrag, open einde regeling.2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
11796
Vreemd vermogen per 31-12
15339
Resultaat
0
- Verbonden partij Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Adres en Vestigingsplaats
Deken van Somerenstraat 2, 5611 KX Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Overgedragen bevoegdheden
Regionale Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR). Zorg voor een goed toegeruste organisatie van de hulpverlening bij ongevallen en rampen en de zorg voor een integraal ambulancezorgsysteem in Zuidoost Brabant.
Algemene doelstellingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken.
Ontwikkelingen
Visie2025
De begroting 2022 VRBZO is opgesteld op basis van de in het voorjaar van 2021 vastgestelde Visie2025. In deze visie slaat het bestuur VRBZO de piketpaaltjes voor de komende jaren aan de hand van drie ontwikkelthema's: Samen voor Veilig, Een weerbare Samenleving en Toekomstbestendige Organisatie. De Visie2025 is geconcretiseerd in een uitvoeringsagenda.
Visie2025 VRBZO
Presentatie Visie2025 voor gemeenteraadOntwikkeling loonkosten en sociale lasten
De ontwikkeling van de loonkosten op de lange termijn is onzeker, zowel voor de CAO lonen als de sociale premies. VRBZO gaat er in deze begroting 2022 vanuit dat de
loonkostenontwikkeling gelijke trend vertoont als de indexering van de looncomponent in de gemeentelijke bijdrage.Loonkosten vrijwilligers
De verwachting is dat de loonkosten voor vrijwilligers zullen stijgen als gevolg van aanpassingen in de rechtspositie van vrijwilligers. Kort samengevat: vrijwilligers voeren hetzelfde werk uit als beroepsmedewerkers, maar vrijwilligers en beroepsmedewerkers krijgen niet dezelfde beloning. Zowel landelijk als regionaal wordt gezocht naar manieren om de kostenstijging te beperken. Een exacte raming kan daarom nog niet gemaakt worden. Om deze reden wordt de kostenstijging nog niet opgenomen in de begroting, maar verwerkt in de risicoparagraaf.Omgevingsadvisering
Op 1 januari 2022 wordt de Omgevingswet van kracht. In de periode tussen 2022 en 2029 zullen omgevingsvisies en omgevingsplannen met omgevingswaarden moeten
worden opgesteld. De verbonden partijen ODZOB, GGDBZO en VRBZO, die in opdracht van de gemeenten taken uitvoeren in het ruimtelijke en sociale domein, moeten eveneens processen (her)inrichten, informatie ontsluiten en medewerkers opleiden en trainen.Ambulancezorg
GGD Brabant-Zuidoost en onze organisatie hebben de afgelopen jaren de uitvoering van de ambulancezorg in enkele stappen samengevoegd binnen de GGD. De Veiligheidsregio heeft inmiddels geen echte ambulancezorg taken meer. De nieuwe vergunning is door het ministerie van VWS in 2021 verleend aan GGD Brabant-Zuidoost. Het is voor VRBZO
organisatie daarom niet meer nodig het budget voor ambulancezorg op te nemen in de begroting 2022.Subsidie Impuls Omgevingsveiligheid (IOV)
Zowel Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) en Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost ontvingen tot en met eind 2020 een subsidie van het rijk voor activiteiten op het gebied van externe veiligheid. Deze rechtstreekse subsidie wordt beëindigd en ondergebracht in de uitkering van het gemeentefonds aan gemeenten en provincies. Deze uitkering wordt nu deels doorgesluisd naar VRBZO ter dekking van de kosten voor de taken externe veiligheid die uitgevoerd blijven worden.Grootschalig watertransport
Eind 2016 is het Rijksmaterieel voor het grootschalig brandweeroptreden overgedragen aan de veiligheidsregio’s. Dit betekent dat VRBZO vervangingsinvesteringen zelf moet verzorgen. Het systeem voor het Grootschalig Watertransport (GWT) moet worden vernieuwd. Met het streven om zoveel mogelijk te voldoen aan de landelijke norm is een alternatieve én verantwoorde invulling van een nieuw GWT uitgewerkt die gebaseerd is op samenwerking met de regio Limburg-Noord.Financiële betrokkenheid
De 21 gemeenten financieren gezamenlijk de Veiligheidsregio. Tussen de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant is in 2014 een verdeelsleutel overeengekomen voor de kosten van de VRBZO. De hoogte van de uitkering gemeentefonds (cluster Brandweerzorg en rampenbestrijding) die elke gemeente ontvangt, is bepalend voor de hoogte van de bijdrage. Verandert deze uitkering dan verandert ook de verdeelsleutel.
Risico's
Risico’s in de algemene bedrijfsvoering, voornamelijk door:
- Stijging premies voor (vrijwilligers)verzekeringen en pensioenen, wijzigingen in beleid FLO-regeling beroepsbrandweer;
- Kosten die voortvloeien uit bedrijfskritische specialistische functies (bijvoorbeeld kostbare opleidingen of inhuur op gebied van brand en omgevingsveiligheid, business intelligence, ICT etc.)
- Eigen risicodrager WW
Kans: Zeer waarschijnlijk
Impact: 0,5 - 1,0 mlnMajeure wijzigingen in het bestaande model van brandweerzorg:
- Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) en Europese richtlijn rechtspositie brandweervrijwilligers
Kans: Waarschijnlijk
Impact: 0,5 – 1,0 mlnErnstige verstoring door incidenten, rampen en crises:
- Kosten voortvloeiend uit bestrijding van een majeur incident
Kans: Reëel
Impact: 0,5 – 1,0 mlnBij de kwantificering van de impact is rekening gehouden met incidentele risicobedragen. De risico’s met betrekking tot algemene bedrijfsvoering en majeure wijzigingen in model brandweerzorg hebben op onderdelen een structureel karakter. Dit betekent dat bij het voordoen van dit risico incidenteel vanuit het weerstandsvermogen een onttrekking kan
worden gedaan. Het is niet reëel dat bovengenoemde risico’s zich gelijktijdig voordoen. Tevens is de impact van een ernstig incident en de majeure wijzigingen in model brandweerzorg (nog) lastig te kwantificeren. Mede gelet op bovenstaande houdt VRBZO rekening met een totaal risicobedrag van € 2,0 miljoen.Naast de benoemde risico’s is er ook een “positief” risico. Samen met veel andere organisaties deelnemer in de rechtszaak tegen vrachtwagenfabrikanten, het zogenaamde truckkartel. Het is nog onduidelijk of en wanneer we hiermee
een compensatie van de teveel betaalde aanschafkosten gaan ontvangen. Indien we een compensatie ontvangen2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
4.773
Vreemd vermogen per 31-12
33.071
Resultaat
0
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5688 ZL Oirschot
Partners
Gemeente Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalre. Daarnaast Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente draagt geen bevoegdheden over. Bizob correspondeert alleen over de inkoop- en aanbestedingstrajecten.
Algemene doelstellingen
Het doel van het inkoopbureau Bizob is om financiële, kwalitatieve en procesmatige inkoopvoordelen te behalen. Dit bereikt Bizob door professionele inkopers aan te stellen die voor de gemeente (regionale) inkoopprocedures uitvoeren. Deze organisatie levert ook juridische ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van het inkoopbeleid.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deurne wordt momenteel niet rechtstreeks vertegenwoordigd in het bestuur van Bizob. Het is niet nodig dat de gemeente rechtstreeks bestuurlijk betrokken is. De gemeente Deurne vormt samen met de gemeenten Asten, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren het cluster “Peelgemeenten”. Dit is 1 van de 5 organisatieclusters waarin Bizob is ingedeeld. Uit elk van deze clusters zijn 2 leden in het bestuur benoemd.
Ontwikkelingen
Sinds 2020 is de bijdrage in de begroting verhoogd om de kosten transparanter te maken. De kosten voor het sociale domein werden in het verleden namelijk achteraf gefactureerd. Doelstelling is dat GR Peelgemeenten zelf aansluit bij Bizob.
Financiële betrokkenheid
De gemeente neemt een capaciteit van 3 “Bizob-dagen” per week af voor de drie afdelingen. Daarnaast zijn er 2 "Bizob-dagen" per week nodig ten behoeve van het sociale domein zoals uitgevoerd door de GR Peelgemeenten. Bizob ontvangt van alle deelnemende organisatie middelen. Het te betalen bedrag is afhankelijk van de ingekochte capaciteit.
Risico's
Het samenwerken met Bizob beperkt risico’s omdat daarmee inkoopkennis in huis is. De aangesloten gemeenten zijn volgens de statuten aansprakelijk voor eventuele tekorten maar door de jaren heen is gebleken dat Bizob een stabiele organisatie is. Er zijn nog nooit tekorten ontstaan.
2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
0
- Verbonden partij Stichting Administratiekantoor Dataland
Adres en Vestigingsplaats
Noothoven van Goorstraat 11d, 2806 RA Gouda
Partners
Dataland is in 2001 opgericht. Als gemeentelijk samenwerkingsverband ontzorgen, ondersteunt en faciliteert Dataland gemeenten op het gebied van Geo, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. In het bestuur van Dataland zijn gemeenten en de VNG vertegenwoordigd.
Overgedragen bevoegdheden
Dataland verzorgt de toegankelijkheid van gemeentelijk Vastgoed, Geo- en WOZ-informatie voor publieke en private afnemers in Nederland. Daarmee ontzorgt Dataland de gemeente Deurne.
Algemene doelstellingen
Dataland ontzorgt gemeenten door namens hen objectinformatie via de Vastgoedscanner toegankelijk te maken voor publieke en private afnemers. Daarnaast ontsluit Dataland via KNOOP-objectgegevens uit de basisregistraties voor gemeenten, samenwerkingsverbanden en andere overheidsorganisatie.
Bestuurlijke betrokkenheid
Gemeente Deurne is als participant vertegenwoordigd in de certificaathouders vergadering. Er is verder geen vertegenwoordiging in het bestuur van Dataland.
Ontwikkelingen
DataLand beëindigt haar activiteiten per 1 januari 2022. Dan neemt het Kadaster de gegevensdiensten over. Certificaathoudende gemeenten worden separaat geïnformeerd over de implicaties van de beëindiging van DataLand.
Financiële betrokkenheid
Er is een eenmalig storting gedaan, de gemeente betaald geen jaarlijkse kosten. De waarde van de certificaten bedraagt per 31 december 2020 € 1.451.
Risico's
Aan deze samenwerking zijn geen risico’s verbonden.
2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij Landinrichtingsproject Peelvenen
Adres en Vestigingsplaats
N.v.t.
Partners
Partners in deze samenwerking zijn Deurne, Asten, Provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas, Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant en de vereniging Brabants Particulier Grondbezit.
Overgedragen bevoegdheden
De bevoegdheden zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst. De provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas vormen het bestuurlijk orgaan (bestuurscommissie) voor de uitvoering van de projecten. De overige partners vormen de integrale gebiedscommissie Peelvenen, die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan de bestuurscommissie.
Algemene doelstellingen
Landinrichting is een strategisch groenproject in de Structuurschema Groene Ruimte. Hierbij wordt gewerkt aan een goed evenwicht tussen particuliere-, landbouw-, leefbaarheids-, natuur-, cultuurhistorische- en recreatiebelangen.
Bestuurlijke betrokkenheid
In oorsprong was dit een samenwerking in het kader van de uitvoering van de Landinrichtingswet zonder eigen rechtspersoonlijkheid. Het Peelvenengebied valt binnen de grenzen van de gemeenten Horst aan de Maas, Venray, Sevenum, Helden, Meijel, Nederweert, Deurne, Asten en Someren. Bestuurlijke verantwoordelijkheid lag bij de provincies Limburg en Noord-Brabant. Momenteel is de Gebiedsgerichte Aanpak Vitale Peel bestuurlijk geborgd in het BO Peelvenen.
Limburg heeft ervoor gekozen om de landinrichtingscommissie op te heffen en de verantwoordelijkheden te leggen bij de regionale Limburgse uitvoeringscommissies. Brabant koos ervoor om voor haar grondgebied (Deurne, Asten en Someren) de landinrichtingscommissie in stand te laten en aan te wijzen als een zogenaamde “bestuurscommissie” onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten.
De bestuurlijke belangen zijn in 2016 gewijzigd. Op 22 juli 2016 is een nieuwe bestuursovereenkomst gesloten tussen de provincie Noord-Brabant en het Waterschap Aa en Maas. Deze beide partijen vormen het nieuw bestuurlijk orgaan voor de uitvoering van het project Peelvenen. De andere partijen die tot dan toe deel uitmaakten van de bestuurscommissie Peelvenen (Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant, gemeente Deurne, gemeente Asten) hebben nu samen met Waterschap Aa en Maas zitting in de integrale gebiedscommissie Peelvenen. Deze commissie adviseert gevraagd en ongevraagd de bestuurscommissie Peelvenen. Wethouder M. Biemans neemt als bestuurlijk vertegenwoordiger van de gemeente deel aan deze integrale gebiedscommissie.Ontwikkelingen
Financiële betrokkenheid
De uitvoering vindt projectmatig plaats, door en met de diverse betrokkenen. De mate waarin een partner betrokken is, bepaalt de financieel projectmatige bijdrage. Voor de projecten waarin de gemeente Deurne participeert wordt verwezen naar de eigen begroting of raads- en commissiestukken.
Risico's
Per project wordt een projectmatige bijdrage afgesproken.
2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij Innovatiehuis De Peel
Adres en Vestigingsplaats
Scheepsboulevard 3, 5705 KZ Helmond
Partners
De gemeenten Helmond, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Asten, Someren, Waterschap Aa & Maas en de Brabantse werkgeversorganisatie NVO-NCW.
Overgedragen bevoegdheden
Er is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, waarin de doelen zijn vastgelegd, maar geen concrete bevoegdheden worden overgedragen. Deze Samenwerkingsovereenkomst loopt tot en met 2023.
Algemene doelstellingen
Het Innovatiehuis heeft vier doelstellingen. Namelijk het vergroten van:
- het vermogen resultaatgericht samen te werken;
- het vermogen te reflecteren en te innoveren;
- de toegang tot geld en kennis van elders;
- het delen van regiosuccessen.
De doelstelling op dit moment is beleidsmatig.Bestuurlijke betrokkenheid
Wethouder Biemans is lid van de stuurgroep van het Innovatiehuis. De leden van de Stuurgroep zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor:
1. De totstandkoming en de uitvoering van het werkprogramma (incl. efficiënte en effectieve uitvoering van de activiteiten en projecten). Daar waar nodig, stuurt de Stuurgroep bij
2. De samenhang tussen de drie leidende agenda’s, te weten; de economische agenda (definitief), de ruimtelijke agenda (definitief) en de leefbaarheidsagenda (in ontwikkeling)
3. De verankering van het Innovatiehuis De Peel met de eigen organisatiesOntwikkelingen
Door het Innovatiehuis is een werkprogramma opgesteld, waarin een vertaling van de plannen, ideeën en activiteiten zijn opgenomen. Hierin staan de inmiddels goedgekeurde projecten binnen de gekozen domeinen Food Tech, Automotive, Slimme Maakindustrie, Vrije Tijds Economie en Agro. Voor het thema Agro is wethouder Biemans benoemd tot bestuurlijk trekker. Eind 2019 heeft er een evaluatie plaatsgevonden door de Stuurgroep. Dit evaluatieverslag is aangeboden aan de raad in 2020.
Eén van de aanbevelingen was het oprichten van Het Innovatiehuis als zelfstandige entiteit voor meer slagkracht en verkrijgen van meer externe middelen. Hiervoor is geadviseerd om een stichting Innovatiehuis De Peel op te richten. Dit gaat in 2021 gebeuren. De Samenwerkingsovereenkomst verandert niet gedurende de looptijd tot en met 2023 alleen de governance.
Financiële betrokkenheid
Elke gemeente en het Waterschap levert een bijdrage van € 30.000 per jaar ten behoeve van de financiering van het Programmabureau (basisbudget). Daarnaast is er een jaarlijkse bijdrage in natura van minimaal 0,5 fte adviseurscapaciteit per gemeente en waterschap en van 1,5 fte van VNO-NCW.
Helmond neemt daarnaast ook de overheadkosten voor haar rekening.Risico's
Geen
2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Adres en Vestigingsplaats
Stadhuisplein 10, 5611 EM Eindhoven
Partners
In het veiligheidsoverleg werken 38 gemeenten in de regio Oost-Brabant, de hoofdofficier van justitie en de politieleiding samen.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn twee bevoegde instanties die de politie aansturen, dit zijn het OM en de burgemeesters. De overlegstructuur is gericht op deze aansturing.
Binnen de politie-eenheid Oost-Brabant is het overleg belegd op twee niveaus, namelijk het lokale niveau en het niveau van de eenheid:- Het driehoeksoverleg tussen burgemeesters, de officier van justitie en de basisteamchef is georganiseerd op het niveau van de basisteams.
- Op regionaal niveau nemen de 38 burgemeesters, de hoofdofficier van justitie en de leden van de eenheidsleiding deel aan het Veiligheidsoverleg Oost-Brabant. Dit overleg wordt voorbereid door de bestuurlijke regiegroep, waarin de voorzitters van de basisteamdriehoeken, de hoofdofficier van justitie en de eenheidschef zitting hebben.
Dit is gebaseerd op artikel 39 van de Politiewet 2012.
Algemene doelstellingen
Openbaar belang.
Bestuurlijke betrokkenheid
De burgemeester neemt vanuit zijn eigen bestuurstaak openbare orde en veiligheid deel aan het driehoeksoverleg en het Veiligheidsoverleg.
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Financiële betrokkenheid
De gemeente draagt voor de uitvoering van gezamenlijke veiligheidsprojecten op regioniveau € 0,25 per inwoner bij aan een veiligheidsfonds. Dit fonds wordt beheerd door de gemeente Eindhoven.
Risico's
Niet van toepassing.
2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij Brabant Water N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Magistratenlaan 200, 5223 MA ‘s-Hertogenbosch
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Brabant Water is het drinkwaterbedrijf dat aan 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant drinkwater levert.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Ontwikkelingen
Geen opmerkingen.
Financiële betrokkenheid
Risico's
Het risico is te verwaarlozen, dit betreft de nominale waarde van het aandelenkapitaal, dit is € 2.813.
2022
2021
Eigen vermogen per 31-12
N.n.b.
N.n.b.
Vreemd vermogen per 31-12
N.n.b.
N.n.b.
Resultaat