Onderstaande tabel geeft het saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het resultaat weer van de begroting 2022 en de meerjarenbegroting 2023-2025. De vergelijkende cijfers uit de rekening 2020 en de gewijzigde begroting 2021 worden ook weergegeven.
Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten | -40.485 | -41.594 | -40.655 | -40.022 | -39.988 | -39.595 | |
Crisisbeheersing en brandweer | -1.902 | -1.959 | -2.040 | -2.073 | -2.107 | -2.141 | |
Openbare orde en veiligheid | -773 | -802 | -684 | -691 | -697 | -733 | |
Samenkracht en burgerparticipatie | -3.009 | -2.552 | -2.084 | -2.057 | -2.054 | -2.055 | |
Wijkteams | -2.698 | -2.878 | -2.125 | -2.052 | -2.054 | -1.706 | |
Inkomensregelingen | -8.489 | -8.737 | -10.031 | -9.941 | -9.877 | -9.836 | |
Begeleide participatie | -4.815 | -4.405 | -4.276 | -4.196 | -4.093 | -3.911 | |
Arbeidsparticipatie | -811 | -853 | -881 | -910 | -933 | -969 | |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -1.122 | -1.175 | -1.249 | -1.251 | -1.253 | -1.255 | |
Maatwerkdienstverlening 18+ | -6.525 | -8.017 | -7.895 | -7.667 | -7.689 | -7.712 | |
Maatwerkdienstverlening 18- | -8.934 | -8.260 | -7.459 | -7.231 | -7.253 | -7.276 | |
Geëscaleerde zorg 18+ | -64 | -82 | -67 | -67 | -68 | -68 | |
Geëscaleerde zorg 18- | -735 | -723 | -752 | -753 | -754 | -755 | |
Volksgezondheid | -608 | -1.153 | -1.112 | -1.134 | -1.157 | -1.180 | |
Baten | 6.508 | 7.111 | 5.655 | 6.549 | 6.653 | 6.782 | |
Openbare orde en veiligheid | 79 | 54 | 54 | 54 | 54 | 54 | |
Samenkracht en burgerparticipatie | 1 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Inkomensregelingen | 6.353 | 6.217 | 6.886 | 6.886 | 6.886 | 6.886 | |
Maatwerkdienstverlening 18+ | 75 | 334 | 334 | 334 | 334 | 334 | |
Maatwerkdienstverlening 18- | 500 | -1.626 | -732 | -628 | -498 | ||
Saldo van baten en lasten | -33.977 | -34.483 | -35.000 | -33.473 | -33.335 | -32.813 | |
Stortingen in reserves | -189 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen aan reserves | 247 | 197 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Resultaat | -33.919 | -34.286 | -34.992 | -33.465 | -33.327 | -32.805 |
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting 2022 en de meerjarenbegroting sinds de laatst vastgestelde (meerjaren)begroting weer.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2021-2024 | -33.549 | -33.048 | -33.078 | -32.129 | |
Mutaties tot en met juli 2021 | 56 | 8 | 43 | -172 | |
Startsaldo begroting 2022-2025 | -33.493 | -33.041 | -33.035 | -32.301 | |
Vraag naar middelen | -1.686 | -632 | -518 | -695 | |
Bestaand beleid | -237 | -237 | -237 | -894 | |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gemeentefonds | -624 | 290 | 404 | 534 | |
Ontwikkelingen | -825 | -685 | -685 | -335 | |
Meerjarenbegroting 2022-2025 | -34.992 | -33.465 | -33.327 | -32.805 |
Toelichting ontwikkelingen
Onderstaande tabel geeft een toelichting op de ontwikkelingen in het meerjarenperspectief.
Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Ontwikkelingen | -825 | -685 | -685 | -335 | |
Grip op Schuld | -65 | 0 | 0 | 0 |
De incidentele inzet van de derde vaste kracht (en tevens kantoormanager) van Grip op Schuld wordt incidenteel voorgezet. Deze inzet is noodzakelijk voor voortzetting huidige werkwijze/dienstverleningsniveau van Grip op Schuld. Er is ook sprake van een verdere professionalisering van Grip op Schuld als organisatie. De incidentele middelen zijn in afwachting van verdere besluitvorming.
Herijking subsidiebeleid | 15 | 15 | 15 | 15 |
---|
In de begroting 2021 is een dekkingsvoorstel opgenomen voor de herijking van de subsidiestromen. In 2021 is er gekeken naar de diverse mogelijkheden om invulling te geven aan deze taakstelling. In totaal is er voor € 15.000 aan bezuinigingen gerealiseerd (voordeel is in thema 'een zorgzame en veilige gemeenten' opgenomen). Het overige bedrag van € 35.000 is zonder fundamentele herijking niet haalbaar. Omdat het college heeft besloten geen onomkeerbare besluiten te nemen en de nieuwe gemeenteraad ruimte wil bieden om eigen keuzes te maken, is besloten deze fundamentele herijking niet uit te voeren en een besluit hierover aan de nieuwe gemeenteraad over te laten.
Inzet Gezins- en jongerencoaches | -225 | -150 | -150 | -150 |
---|
De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de begroting 2019 voor de jaren 2019 - 2021 incidenteel budget beschikbaar gesteld voor drie fte extra gezins- en jongerencoaches voor versterking van de samenwerking met de huisartsen en het wijkgericht werken.
Vanaf de tweede helft van 2019 is gestart met het koppelen van gezins- en jongerencoaches aan huisartsen. Uit de cijfers blijkt dat dit effect heeft:
• Het percentage verwijzingen door de huisarts is afgenomen
• Het aantal ingezette voorzieningen met de gemeente/Zorg in Deurne (ZID) als verwijzer is juist gestegen.
Dit laat zien dat de gemeente door de jaren heen meer grip krijgt op de verwijzingen.
Het percentage verwijzingen door de huisartsen ligt in Deurne nog wel hoger dan in de andere Peelgemeenten. Het is belangrijk om de extra inzet van de gezins- en jongerencoaches te handhaven om structureel te kunnen blijven investeren, onder andere in de samenwerking met huisartsen. Op basis van de cijfers wordt daarom voorgesteld de inzet van 2 fte gezins- en jongerencoaches voor 2022 structureel te continueren.
Daarnaast wordt voorgesteld om voor het jaar 2022 1 fte POH (Praktijkondersteuner Huisartsen) GZ Jeugd te faciliteren in de vorm van een pilot.
Als gevolg van de “Arbitrage Jeugd en afspraken Rijk – VNG”, is er commitment over de brede invoering van de POH GGZ jeugd. Evenwel is er nog geen duidelijkheid over de wijze van financiering, hetgeen namelijk een onderdeel is van de landelijke op te stellen ‘hervormingsagenda’ (als onderdeel van arbitrageafspraken).
Inzet voorliggend veld | -200 | -200 | -200 | -200 |
---|
Eén van de projecten binnen de HIJK is de herijking van de subsidieafspraken met de LEV Groep en met de MEE-organisatie. Hiervoor wordt in samenwerking met beide organisaties in 2021 een proces doorlopen. Beide organisaties spelen een belangrijke rol als het gaat over preventie en inzet voorliggend aan zwaardere vormen van zorg. In het kader van de brede herijking en de uitdaging om de uitgaven in het sociaal domein beheersbaar te houden is het van belang dat preventieve inzet aansluit bij de behoefte van inwoners en bij de vraag naar maatwerkvoorzieningen, en dat af- en opschalen als vanzelf gebeurt. Met de herijking van de subsidieafspraken wordt een volgende stap gezet in de doorontwikkeling van het voorliggend veld, en wordt meer focus aangebracht in de preventieve inzet. LEV en MEE zijn daarbij onderdeel van een groter geheel bestaande uit verenigingen, stichtingen, ondernemers, zorgpartners, onderwijspartners etc.
Het herijkingsproces heeft laten zien dat er geen inhoudelijke thema's ontbreken in de huidige preventieve inzet. Wel zijn er een aantal verschuivingen nodig met betrekking tot inzet en positionering. Dit leidt tot meer, minder of andere inzet op een aantal inhoudelijke componenten. Door gerichter inhoudelijke inzet en door duidelijker te positioneren zijn er minder middelen nodig dan in 2021, maar tegelijkertijd meer dan op dit moment in de begroting 2022 is opgenomen. Met deze vraag naar middelen worden de herijkte subsidieafspraken uitgevoerd en wordt de inzet in het voorliggend veld verder verstevigd. In de totale begroting van Deurne is voor de LEV groep een maximale subsidie van € 850.000 beschikbaar en voor de MEE-organisatie een maximale subsidie van € 400.000.
Ondersteuningskosten HIJK | -350 | -350 | -350 | 0 |
---|
Voor de uitvoering van de Herijkingsagenda sociaal domein (HIJK) wordt incidenteel extra capaciteit beschikbaar gesteld. Met de herijkingsopgave is er ook de blijvende behoefte om ook na realisatie van die opgave (financieel) in control te blijven. Geconstateerd is dat daarvoor onvoldoende financiële adviescapaciteit beschikbaar is en er dus een uitbreiding van die capaciteit nodig is. Met de inhoudelijke en financiële taakstelling, is -ter ondersteuning en facilitering van de HIJK- ook een projectsecretaris en een data-analist noodzakelijk. Daarnaast is in verband met de implementatie van de HIJK in de reguliere processen een kwaliteitsmedewerker binnen ZiD noodzakelijk.
Als het gaat om herijking van het sociaal domein, dan heeft dit gevolgen voor onze burgers. Om onze burgers mee te nemen in de herijking -denk daarbij het ‘bewustwording van eigen verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en eigen regie- dan is communicatie daarbij cruciaal. Daarom wordt er een budget voor communicatie beschikbaar gesteld.