Paragrafen

Lokale heffingen en belastingen

De afvalstoffenheffing wordt geheven om de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval te regelen. Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor hun afval. De heffing bestaat uit een vast deel en een variabel deel. Het vaste deel wordt in de begroting 2022 geraamd op € 94 per perceel per jaar. De variabele afvalstoffenheffing wordt geheven op de inzameling van restafval en GFTE (groente-, fruit en tuinafval, etensresten). Het uitgangspunt hierbij is ‘de vervuiler betaalt’ waarbij per geledigde container een vast bedrag betaald wordt. Het goed scheiden van afval zorgt voor minder ledigingen van de restafvalcontainer en daarmee voor lagere kosten voor de inwoners.
Vast basistarief
De landelijke marktontwikkelingen en indexeringen drukken op de kosten voor afvalverwerking. Denk hierbij aan stijgende verwerkingstarieven voor groot huishoudelijk restafval met tweemaal 2,5% ten opzichte van 2020, hogere inzameling- en verwerkingskosten doordat er in de huidige coronacrisis meer afval wordt aangeboden, indexeringen op loonkosten en uitzendkosten van gemiddeld 3,25%.

Hiermee gaan de totale kosten omhoog. Deze kostenverhoging wordt doorgerekend in het vastrecht gezien deze ons allen raken en we er geen invloed op hebben door bijvoorbeeld betere afvalscheiding. Dit is in lijn met andere gemeenten in Brabant waar de afvalstoffenheffing ook omhoog gaat.
Restafval & GFT (variabel tarief)
De gesloten exploitatie is gebaseerd op de huidige manier van inzameling huishoudelijk afval. In lijn met het ‘Afvalbeleid 2020’, blijft het restafvaltarief en het GFTE tarief voor 2022 gelijk.

Vanwege de coronacrisis zien we dat er in 2020 en 2021 meer afval wordt aangeboden dan voorgaande jaren. In 2022 is de verwachting dat de hoeveelheid restafval tussen het niveau van 2019 en 2020 in zit. Gezien thuiswerken gebruikelijker is geworden en er dan ook thuis afval i.p.v. op het werk wordt aangeboden.
Milieustraat
De milieustraat kent 5 categoriëen:

  • Categorie 1 gratis: gratis stromen, van elektrische apparaten tot asbest
  • Categorie 2 volumetarief: groenafval, blad/gras en snoeihout
  • Categorie 3 restafval: zakken restafval aangeboden in 30 of 60 literzak
  • Categorie 4a: Grof huishoudelijk restafval, A-B-C hout, schoonpuin, gips
  • Categorie 4b: BSA, Dakleer, Vloerbedekking, Grond "Niet chemisch vervuild"
  • Categorie 5 matrassen: sinds 2019 verplicht om gescheiden in te zamelen

Alle BLINK gemeenten m.u.v. Helmond, werken in 2022 met de BLINK milieustraatpas. Naast Asten-Someren en Deurne gaan naar verwachting nog 2 BLINK gemeenten in 2022 de milieustraattarieven harmoniseren naar de hierboven genoemde categorie 4a en 4b. Op de milieustraat in Deurne is dit in 2021 geïntroduceerd. De nieuwe tarieven hebben begin 2021 enkele keren aan de poort enige uitleg gevraagd. Na de uitleg was er over het algemeen begrip en inmiddels is er geen uitleg meer nodig.
Het uitgangspunt bij afval is dat deze volledig kostendekkend is; de inkomsten uit de afvalstoffenheffing dekken alle kosten. Als aan het eind van het jaar blijkt dat er een positief of negatief resultaat is, wordt dit verrekend met de voorziening afval. Eind 2020 bedraagt deze voorziening € 457.000.
Afvaluitvoeringsplan 2022-2025
Met het vastgestelde afvaluitvoeringsplan wordt uitvoering gegeven aan het ‘Afvalbeleid 2020’. Een van de doelstellingen hierin is ‘maximaal 30 kg restafval per inwoner per jaar in 2025’. Alle Blink gemeenten zetten de komende jaren stappen om deze doelstelling na te streven. Daar waar mogelijk zetten meerdere Blink gemeenten dezelfde middelen in om deze doelstelling te behalen. Bijvoorbeeld de GRIP-wagen: in Helmond geïntroduceerd, vervolgens zijn Deurne en Nuenen op dit succes gaan meeliften.
We zijn op weg naar een circulaire economie, zoals ook omschreven in het ‘Afvalbeleid 2020’, om de verwerking van afval betaalbaar te houden en grondstoffen beschikbaar te houden voor toekomstige generaties.

Beleidsvoornemens & ontwikkelingen

Om tot maximaal 30 kg restafval te komen in 2025 wordt het uitvoeringsplan afval opgesteld. Hierin wordt voor elke afvalstroom onderzocht welke inzamelingsmogelijkheden er zijn en worden milieuwinst, service en kosten gewogen. Samenwerking binnen BLINK-gemeenten kan bij verschillende afvalstromen tot lagere kosten leiden. 

Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 15:51:56 met de export van 10/12/2021 15:32:53