Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2019-2022
In samenwerking met schoolbesturen, kinderopvangorganisaties en de Gemeente Deurne is een Lokaal Educatieve Agenda 2019-2022 opgesteld. De LEA is een instrument voor de partners om vanuit de eigen rol maar in gezamenlijke verantwoordelijkheid tot afspraken te komen voor het onderwijs- en jeugdbeleid. Het belang van de ontwikkeling van kinderen staat hierin centraal. De thema’s van de LEA zijn; 1. Taalontwikkeling 2. Doorgaande ontwikkelingslijn 3. Opvoeden en Opgroeien 4. Weerbaarheid Aan elk thema zijn doelstellingen en resultaten gekoppeld die worden vertaald naar een jaarlijks uitvoeringsplan voor de werkgroep vve. De werkgroep vve is de uitvoerende werkgroep die is gekoppeld aan de LEA en waarin een afvaardiging van de samenwerkende partners deelnemen. Het uitvoeringsplan 2021 is bijna afgerond, en een groot deel van de doelen in de LEA zijn gerealiseerd of worden gerealiseerd voor 2022. |
---|
GOAB (gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid)
Gemeenten hebben vanuit het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOAB) een verantwoordelijkheid om kinderen met een onderwijsachterstand te ondersteunen. Ondersteuning wordt onder andere geboden door het uitvoeren van voor- en vroegschools educatie (vve). Vve is een vorm van onderwijs voor kinderen tussen de 2,5 – 6 jaar. Het doel van vve is om kinderen met geen/beperkte onderwijsachterstand te laten beginnen in groep 3. Om uitvoering te geven aan onderwijsachterstandenbeleid ontvangt de gemeente een doeluitkering van het rijk. De middelen worden door de gemeente Deurne grotendeels ingezet voor het uitvoeren van het vve-beleid. Onder dit beleid vallen: het bereiken van kinderen die vve nodig hebben en de spreiding en het aantal vve-locaties, de urenuitbreiding van het vve-programma, de inzet van hbo’er op de voorscholen (vanaf 1 januari 2022) en de voorleesexpress. Documenten: |
---|